Google gör nu en stor insats till förmån för lokala företag. När du söker på en viss bransch t.ex. ”hotell” visas de hotell som finns på den ort du befinner dig på. Därför är det mycket viktigt att du som företagare verifierar din Platssida hos Google. Att verifiera sin Platssida på Google är kostnadsfritt. En advokat i Nashville kunde notera en ökning antalet kunder med 25% efter det att han verifierat sin Platsida.

Fortfarande finns det ett antal katalogföretag med tryckta kataloger, men de minskar snabbt i antal till förmån för Internet-baserade kataloger. En viktig del i Google Places, i Sverige kallat Google Platssida, är listningar på andra Internet-baserade kataloger och omdömen och rekommendationer från kunder. Omdömen är väldigt enkla att manipulera genom att helt enkelt köpa någon som går in och skriver positiva saker om ett företag. Men Google har bra verktyg för att identifiera vilka omdömen som är köpta och när de påträffar en Platssida med köpta omdömen kommer den Platssidan att plockas bort ur Googles register. Undvik därför att köpa omdömen från de företag som erbjuder sig att skriva sådana åt er. Upp till 20% av alla sökningar som görs på Google gäller lokala företag. En trend är att många söker information på Internet för att sedan handla lokalt. Sökningar på Google från smartphones ökade med 130% under 2010 och beräknas öka 26 gånger under perioden 2010-2015. Hela 95 procent av de som äger en SmartPhone söker efter lokal information med sina mobiler. Det visar en undersökning från Google som bygger på 5 000 intervjuer med amerikanska ägare av SmartPhones. På informationen de får fram vid sina lokala sökningar har 88 procent agerat inom en dag:

  • 61 procent har ringt till ett lokalt företag
  • 59 procent har besökt ett lokalt företag
  • 44 procent har genomfört ett köp

Använd Google Analytics för att ta reda på hur många besökare på er hemsida som använder smartphones och typ av telefon. Googles Keyword Tool kan användas för att ta reda på hur många sökningar som gjorts från mobiler för ett visst sökord. Antal sökningar för en viss ort kan också göras med samma verktyg. Om trafiken från mobiler är viktiga för er bör ni se till att skapa sidor som är anpassade för smartphones. Google Places med Hotpot är en app som finns i Android-telefoner. Den hämtar information från Google Places och låter användaren rekommendera en företagssida. Det är mycket viktigt att företagsnamn, adress och telefon är samma på Google Places som på alla andra sidor där de förekommer. Nu kan man söka på företag som har öppet just vid söktillfället, det är ju ingen idé att hitta t.ex. en restaurang som bara har öppet på kvällen när du söker efter ett ställe att äta lunch på. Användare kan även söka på antal stjärnor ett företag har och avståndet till företaget från den plats man befinner sig på. Kontakta ming om du behöver hjälp med att verifiera er sida på Google Places?


SEO Powered By SEOPressor
%d bloggare gillar detta: