Slutet augusti, början september kontaktade ett par av mina kunder mig och berättade att de inte fick några meddelanden från formulären på sina hemsidor längre. När vi gjorde några tester bekräftades det att de inte kom fram som de gjort tidigare. Testade då med att alla e-postmeddelanden skulle skickas med SMTP men det hjälpte inte.

Jag bytte ut Contact-7 formuläret mot det som finns i Jetpack, hos en av kunderna, för att då får man i varje fall en kopia av svarsformuläret sparat så att an kan läsa det direkt på hemsidan. Allt frid och fröjd, inga e-kursbokningar via e-post men väl att se på hemsidan.

Naturligtvis föds misstanken om att det är webbhotellet som gjort någon ändring i sin programvara som ställer till det, planerna på att byta till ett annat webbhotell föds.

Så i fredags förra veckan kunde jag plötsligt inte komma åt mina egna hemsidor, samma webbhotell, eller några andra sidor som låg på samma server. Alla andra sidor gick bra. Var det den stora DDos-attacken som ställt till det?

I går onsdag ringer så kunden och berättar att han fått en kursbokning via e-post! Hur gick det till, inga ändringar har gjorts på hans hemsida eller formulär.

Mina egna problem med att inte komma åt hemsidan eller andra sidor på samma server leder till att misstänka att problemet ligger på min router. Kopplar bort routern och kommer åt sidorna! Vad kan ha hänt i routern? Felsökning pågår, kollar alla inställningar, kontaktar supporten för routern.

Testar på nytt att komma åt sidorna med routern inkopplad, och döm om min förvåning – allt fungerar igen!

Frågan återstår, var det min router eller var det webbhotellet som gjort någon ändring? Hur kommer det sig att både formulären och webbsidorna plötsligt fungerar?


SEO Powered By SEOPressor
%d bloggare gillar detta: